Monday, February 20, 2017

Ronda-ronda - Bukit Fraser, Pahang

Aku jenis suka berjalan-jalan di masa lapang. Mungkin sebab keadaan tempat kerja yang penuh stress, jadi setiap kali ada cuti atau hujung minggu, otak aku akan ligat berfikir – MANA NAK PERGI KALINI? Tapi yang aku nak cerita dalam post ni bukan pasal trip aku yang terbaru. Tapi lebih kepada perkongsian episode RODA-RODA KUALA LUMPUR aku masa aku ditugaskan 9 bulan dekat bandaraya tu.

Suami aku merupakan seorang bikers (penunggang motosikal) yang berkuasa tak berapa tinggi dan tak berapa rendah, yang sedang-sedang saja. Sepanjang aku kahwin, memang tak pernah la kitorang touring ke mana-mana naik motosikal. Tapi mengenangkan kesibukan kotaraya, suami aku decide untuk menjerumuskan aku ke kencah permotoran.



Jadi dalam setiap hujung minggu jugak la, kitorang akan meredah lautan manusia dan trafik. Tiba-tiba aku pun jadi seronok! Antara episode Roda-roda Kuala Lumpur yang aku takkan lupa adalah ke Bukit Fraser. Tapi Bukit Fraser ni dalam sempadan negeri Pahang, bukan Kuala Lumpur!

Mula-mula, aku pujuk suami aku untuk bermalam 1 malam dekat Fraser’s Hills ni sebab aku memang suka tanah tinggi. Aku tak pernah sampai ke Fraser’s Hills sebelum ni jadi aku bayangkan tempat ni ala-ala Bukit Tinggi, Pahang tu. Lepas aku Google pengalaman orang yang dah ke sini, kitorang pun decide untuk pergi awal pagi dan balik petang tu jugak. Day trip lah senang kata.


Selaku orang baru dalam bidang membonceng motor ni, aku agak risau dengan stamina dan ketahanan. Tapi syukur semua berjalan lancar dan selamat!



Jalan berliku-liku

Selama ni suami aku menunggang solo, tak ada siapa nak ambikkan gambar

Nak dekat sampai dah masa ni, dah mula rasa sejuk-sejuk sikit

Little England katanya

Dah sampai! Tempat wajib ambik gambar

Allan's Water - Tempat rekreasi dan beraktiviti

Kali kedua kitorang mengayuh bot macam ni

Nak main bebola air ni pun boleh

Boleh bagi makan ikan yang penuh dalam kolam


Secara keseluruhannya, bagi aku memang nak bermalam dekat Bukit Fraser ni macam bukan pilihan terbaik. Tak berapa banyak aktiviti pun boleh dibuat. Tempat ni memang sesuai untuk bikers lepas gian layan selekoh atau tempat bergambar. Itu pun kena pandai-pandai cari ruang dan masa yang tak ramai orang supaya gambar lu orang cun.

Sejuk? Boleh lah sejuk-sejuk manja sikit. Lagi sejuk Bukit Tinggi dan Cameron Highlands masa hujan kot. Ahaha... By the way, masa aku sibuk-sibuk cari info pasal Bukit Fraser ni, ada jugak blogger yang kongsi pengalaman angker/seram/mistik. Hurrr~


Dah petang. Jom balik!



Notakaki: Harini wedding anniversary kitorang yang kedua. Agak-agak lepas ni ada peluang meronda lagi tak?

No comments:

Post a Comment