Tuesday, February 14, 2017

Pregnancy Journal #6 - Second Trimester

Aku tak sabar-sabar tunggu trimester pertama berakhir. Dengan harapan, morning sickness aku akan turut berakhir. Tapi tulah, harapan hanya tinggal harapan bila aku mabuk makin teruk. Tapi syukur, mabuk aku mulai berkurang dan surut menjelang minggu ke-17 kandungan.

Aku ada cerita pasal implantation bleeding yang membuatkan aku fobia dan tak tentu hala masa trimester pertama. Dan untuk pengetahuan lu orang semua, aku berterusan mengalami bleeding walaupun sampai ke penghujung trimester kedua. Dan ada jugak kes bleeding yang lebih menakutkan!



Threatened Miscarriage

Awal Oktober 2016. Kandungan aku baru menjelang trimester kedua. Aku agak sibuk dengan kerja di site. Kadang-kadang aku terpaksa memandu jauh, kadang-kadang aku kena ke keluarkan lebih tenaga untuk kerja dan selalu aku menjadi lebih stress daripada biasa. Badan aku makin rasa lemah dan lembik. 5 Oktober 2016 tengahari, aku rasa macam aku datang period yang banyak. Aku ke tandas dan terperanjat tengok kuantiti bleeding yang lebih banyak daripada biasa yang aku tengok sepanjang aku dikenalkan dengan konsep implantation bleeding.

Aku cuak sangat! Aku mintak izin balik ke rumah. Sepanjang perjalanan fikiran aku kusut. Kakak sepejabat yang tolong hantar aku balik ke rumah dan dia ingatkan aku untuk terus positif. Tapi mana mungkin aku boleh positif bila aku dapat rasa darah terus-terusan mengalir. Aku nangis! Dalam fikiran aku hanya ada satu pendapat – AKU DAH KEGUGURAN!

Sampai rumah, tiba-tiba je aku dah berhenti bleeding. Yang ada cuma rasa cramp ringan. Aku putuskan untuk berbaring dan berehat. Aku takut nak jumpa doktor sebab aku takut kalau aku terpaksa dengan khabar buruk. Aku tak bersedia!

Bila suami aku balik, dia tolong aku untuk kesan heartbeat baby guna Doppler dan syukur masih ada denyutan bayi! SEMOGA TERUS KUAT YE BABY! Aku bisik pada baby aku berkal-kali.

Esok pagi lepas Subuh, aku terkedu lagi. Aku kembali bleeding! Kalini suami aku pujuk supaya aku berjumpa doktor. Aku setuju dengan hati yang berat. Jam 8.00 pagi aku dah menunggu di KK Bandar Penawar. Jam 9.00 pagi, giliran aku berjumpa doktor pun tiba.

“Doktor, saya bleeding sejak semalam. Sebelum ni selalu jugak bleeding tapi sikit-sikit je dan ada doktor yang kata itu implantation bleeding. Tapi semalam bleeding saya heavy sangat. Sekejap je penuh 1 pad.” Aku terangkan keadaan aku pada doktor.

Doktor tanya samaada aku ada stress, kerja berat atau ada terhentak apa-apa. Aku mengaku. Lepastu doktor suruh aku berbaring untuk dia scan keadaan kandungan. Aku berdebar-debar.

“Jantung baby masih OK ni. Cuma BP awak yang rendah sikit. Lepas tu uri awak ada dekat bawah. So bila awak lasak sikit, akan jadi bleeding. Tapi kandungan awak awal lagi, jadi harap-harap bila dah 24 minggu ke atas nanti uri dah ke atas. Nasib baik awak tak kerja harini. Awak rehat je 3 hari. Berbaring dan jangan buat apa-apa kerja. Risiko gugur tu masih ada.” Kata doktor.

Perasaan aku bercampur-baur. Kesibukan aku hamper menyebabkan benda buruk terjadi! Sorry ye baby…

Aku pun dapat cuti sakit 3 hari. Doktor siap pesan, kalau dah habis cuti nanti tapi aku masih bleeding…aku kena sambung cuti. Dan kalau ada rasa sakit macam senggugut, kena cepat-cepat jumpa doktor.

Alhamdulillah. Lepas 2 hari berehat, aku dah tak bleeding lagi. Tapi aku tetap berhati-hati.



Cirit-birit

Macam aku cerita tadi, menjelang usia kandungan aku 17 minggu – morning sickness aku dah surut. Tapi, aku diuji dengan cirit-birit pulak. Dalam trimester kedua ni, terlalu kerap aku cirit-birit. Aku jadi susah tidur, susah nak buat kerja dan serba-serbi tak kena. Tapi memandangkan aku dah mengadap mabuk teruk masa trimester pertama, aku jadi lebih cekal menghadapi cirit-birit ni.

Doktor kata aku cirit-birit bukan sebab keracunan tapi sebab tindakbalas hormon. Memandangkan aku tak boleh makan ubat cirit-birit – aku cuma boleh pastikan aku minum air cukup. Dan yogurt sangat membantu!



Bercuti ke Sabah

Sejak tahun 2015, aku dengan kakak aku dah merancang untuk bawak Abah dan Mak ke Sabah. Kebetulan masa baru merancang tu, ada tiket murah dari Airasia. Jadi kitorang tanpa ragu-ragu lagi terus beli tiket untuk travel November 2016!

Bila aku dapat tahu aku pregnant, aku agak risau…bolehke aku nak naik kapal terbang dengan keadaan kandungan aku yang agak membimbangkan? Tapi pada masa yang sama, aku sedar keperluan untuk aku meneruskan rancangan bercuti tu sebab aku sendiri dah lama tak bercuti dan yang paling utama – ahli keluarga aku yang lain tak biasa naik kapal terbang!

Aku pun dapatkan nasihat doktor. Syukur! Baby pun nampaknya nak bercuti. Kandungan aku dalam keadaan sihat walafiat. Uri pun dah naik cantik – kata doktor. Cuma aku dinasihatkan untuk jangan terlalu memaksa diri kalau dah penat. Jadi aku awal-awal lagi dah bagitahu kakak aku yang aku tak dapat join aktiviti Island Hopping sebab aku taknak ambik risiko naik bot melambung-lambung.



Hai baby, masa ni baby dah lagi besar dari strawberi ni tau


Aku dah siapkan rancangan percutian dengan teliti. Aku seronok walaupun banyak program yang aku sendiri tak dapat buat. Tapi aku tak terkilan sebab sebenarnya aku dah pernah ke Sabah masa bujang dulu. Aku takkan pernah serik ke Kundasang sebab udara yang segar dan suasana yang cukup berbeza dengan tempat tinggal aku!

Ada satu rahsia ni. Abah aku cukup marah kalau anak-anak dia beli baju atau barang baby masa kandungan masih awal. Tapi sebenarnya, aku ada curi-curi beli 1 T-shirt budak kecik. Bukan apa, nak pergi Sabah bukan senang. Ampun ye abah!



Usia Kandungan


Awal-awal mengandung, aku cari info pasal usia kandungan. Sebab setahu aku, jumlah minggu kandungan normal adalah 40 minggu. 37 minggu dikira sebagai tempoh untuk bayi matang. Kalau kurang dari 37 minggu, bayi tu dikatakan pra-matang. Lepas tu tempoh kandungan terbahagi kepada 3 semester (trimester). Eh lepas tu macam mana nak tahu kandungan dah berapa bulan? 40 minggu bahagi 3 jadi 13.33333333333 minggu. Ehhhh macam mana tu? Kah3..senang je. 


No comments:

Post a Comment