Tuesday, February 7, 2017

Pregnancy Journal #4 - AngelSounds Fetal Doppler

Bila kandungan masuk minggu ke-8, denyut jantung fetus atau baby boleh dikesan sama melalui ultrasound scan. Kadar denyut jantung baby pada awal kandungan lebih tinggi dan akan semakin berkurangan bila kandungan semakin matang. Apa yang doktor bagitahu aku, kadar denyut normal dalam lingkungan 110 bpm (beats per minute) sehingga 160bpm. 

Pada awal kandungan, denyut jantung ni lah bukti sama ada baby dalam kandungan lu orang sihat ke tidak. Oleh sebab aku ni sejenis manusia yang fobia, bila ada je insiden-insiden macam bleeding atau tiba-tiba hilang rasa mengandung - aku akan terus rasa benda buruk dah terjadi. Jadi suami aku pun belikan aku sejenis alat untuk kesan denyut jantung baby. Alat tu dipanggil doppler dan yang suami aku belikan adalah yang jenis biasa jenama AngelSounds tanpa ukuran denyut jantung.



Macam ni ha rupa dia. Suami aku beli dekat LAZADA harga bawah RM50



Oleh sebab model ni tak boleh kira kadar denyutan, aku dan suami kenalah kira secara manual. Kira sambil tengok jam. Komen aku? Alat ni bagus untuk golongan wanita fobia macam aku. Bila asyik concern atau risau baby sihat ke tak - lu orang lumur je gel dekat perut lepastu cari bunyi jantung baby. Aku berani jamin, bila dapat dengar bunyi jantung normal - segala resah-gelisah lu orang akan hilang!

Kalau lu orang ada budget lebih, boleh beli yang jenis canggih sikit. Letak je kat perut, terus dia akan detect berapa kadar denyut jantung baby lu orang.



Versi canggih yang aku cakapkan. Harga dalam RM100+ dekat LAZADA



Macam biasa, akan ada suara-suara yang sound lu orang kalau lu orang cerita lu orang taksub dengar heartbeat baby. Akan keluarlah ayat-ayat saintifik macam - "lu tak tau ke gelombang yang dikeluarkan oleh alat itu akan merosakkan pertumbuhan otak bayi dalam kandungan?" Lagi sekali aku pesan - PEKAKKAN JE TELINGA

Apa yang penting bagi aku, emosi lu orang sihat. Jadi untuk sihatkan emosi, dari risau yang bukan-bukan...adalah lebih baik lu orang yakinkan diri yang baby lu orang sihat bila lu orang dengar sendiri denyut jantung tu. Lagipun, simptom ni sementara je. Bila lu orang dah boleh rasa tendangan penalti, sepakan sudut mahupun tandukan baby lu orang - lu orang akan lupa dah rasa risau tu. Masa tu gian suruh baby bergerak pulak!


Ni bunyi jantung baby aku masa 9 minggu

No comments:

Post a Comment